Het communicatieplan mag de kast in!

KastHet communicatieplan kan de kast in. Zo. Dat is gezegd. We zijn in een online wereld, waarbij iets opschrijven op papier, over 30 seconden al weer ouderwets is. Betekent dit dan dat je niets meer hoeft op te schrijven? Nej, dat dan ook weer niet.

Of je nu online of offline aan de slag gaat met een merk of campagne. De ouderwetse gedachte: doelstelling, doelgroep, strategie blijft bestaan. Soms ook wel de ‘wie-wat-hoe’ vraag. Weet hoe je je wil positioneren in de markt. Zet dit duidelijk neer (in welke vorm dan ook) en denk bij elke activiteit die je doet na of dit bij je merk past.

De doelstelling moest ‘vroeger’ bestaan uit een kennis, houding en gedrag element.

  • Ik weet dat ik moet bloggen (kennis)
  • Ik sta positief tegenover bloggen (houding)
  • Ik blog niet (gedrag) 

Ook dit lijkt wat uit de tijd te raken. Veel mensen gebruiken de smart-regel:

  • Specifiek; Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar; Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Aanvaardbaar; Is deze acceptabel genoeg voor de doelgroep en/of management?
  • Realistisch; Is het doel haalbaar?
  • Tijdgebonden; Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Welke methode of richting je ook gebruikt. Zorgt dat je doel helder is. Voor jou, en voor diegene die het leest en belangrijker: wie er mee aan de slag gaat. Bedoel je hetzelfde met wat er staat? Zo stelde pas een zelfstandig ondernemer het doel: ik wil meer klanten. De onderliggende vraag is dan: wil je meer klanten. Of wil je meer omzet (dat kan met één klant ook). Wil je dat nu (vandaag). Of wil je dat op langere termijn. Betekent meer klanten voor jou nu ‘meer geld’. Of ‘meer werk’. Een SMART-doelstelling kan al veel onduidelijkheid wegnemen.

Als je over doelgroepen nadenkt, weet iedereen dat jou online doelgroep anders is dan je offline doelgroep. Dan weet je daarna ook, dat je je boodschap voor die doelgroep anders formuleert. Maak keuzes. Je focussen levert meer winst op dan je nu misschien denkt.

Dus. Vanaf nu. Zet alles op 1 A4, of 3 powerpoint sheets, of  compacte Prezi presentatie helder waar het om gaat. En werk daar mee. Dan hoef jij niet meer dagen lang aan je communicatieplan te werken, maar juist aan het uitvoeren van de campagnes om het merk op de juiste manier te positioneren. Wel is het handig om met een planning of activiteitenkalender te werken. Want een goede communicatieadviseur mag niets over het hoofd zien!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s